Het docentschap vraagt om oprechte betrokkenheid bij leerlingen

Volgens docent Ismail Aghzanay willen leerlingen gezien, gehoord en gewaardeerd worden. Door oprecht betrokken te zijn, is hij meer dan docent alleen.

Verantwoordelijkheid, impact en rechtvaardigheid zijn de sleutelwoorden die voor deze docent Engels de basis vormen van het docentschap. Sinds twee jaar geeft hij les op het Rotterdam Designcollege, waar hij na zijn stage kon blijven werken.

Het verschil maken

Docent worden was niet zijn eerste keuze. Maar toen de proefles van de theateropleiding tegenviel, besloot hij toch de lerarenopleiding Engels te volgen. “Ik ben het onderwijs in gegaan voor de kinderen”, aldus Ismail. “Ik wil het verschil maken en hen het vertrouwen meegeven dat je kunt worden wie je wilt zijn.” Dat vertrouwen werd hem als leerling op het speciaal onderwijs en later op het vmbo en mbo, niet gegeven. Hij hoorde vaak dat hij dom was en niets zou bereiken. Pas op het hbo kreeg hij les van docenten die hem zagen, hoorden en waardeerden. “Zij hebben mij geraakt.”

Rust in de klas

Docent zijn betekent voor Ismail meer dan lesgeven in het vak waarvoor hij is opgeleid. “Ik denk dat we ons ervan bewust moeten zijn dat we impact hebben op de manier waarop leerlingen in de maatschappij staan”, zegt hij. “Een hoge werkdruk is geen argument om alleen maar met je hoofdvak bezig te zijn.” Tenzij er een belangrijke toets is, wordt er de eerste vijf à tien minuten van Ismails les over allerlei onderwerpen gepraat. De docent vraagt wat er speelt, wat de leerlingen bezighoudt en waar ze tegenaan lopen. “Ze hebben altijd goede verhalen en het brengt ook nog eens rust in de klas.”

“Als docent heb je impact op hoe leerlingen in de maatschappij staan”

Dankbaar voor de gesprekken

Betrokkenheid bij leerlingen kost tijd maar levert volgens Ismail veel op. Zo kreeg hij eens een brief van een verlegen leerling die schreef dat ze zo dankbaar was voor de gesprekken die hij met haar had gevoerd. “Zij was eerst erg op zichzelf maar doordat ik met haar praatte, durfde ze zich steeds meer open te stellen”, aldus Ismail. “Door leerlingen te zien en te horen, kun je op een eenvoudige manier veel voor ze betekenen. En let wel, kinderen prikken dwars door je heen als je niet oprecht bent.”

De confrontatie aangaan

Oprecht zijn, betekent soms ook hard zijn. Toen Ismail tijdens een schoolfeest op social media filmpjes zag van leerlingen die suggestieve dansbewegingen maakten, gaf hij opdracht om deze direct te verwijderen. Aan het einde van de eerstvolgende les sprak hij zijn leerlingen erop aan. “Ze weten niet wat goed of slecht is en het is mijn verantwoordelijkheid om hen op de consequenties van hun gedrag te wijzen. Ik confronteerde ze met de tijd waarin we leven en de gevolgen als zo’n filmpje viraal gaat. Ik vroeg ‘waarom zouden jullie jezelf op deze manier presenteren? Respecteer jezelf en besef dat jullie zoveel meer waard zijn dan zulke filmpjes!’”

“Leerlingen prikken dwars door je heen als je niet oprecht bent”

Sterk in de maatschappij

De invloed die je als docent op een leerling hebt, draagt die leerling een leven lang met zich mee. Precies daarom vindt Ismail dat hij heeft gefaald als hij aan het einde van een schooljaar alleen maar met zijn vak is bezig geweest. “Waar heb ik ze mee kunnen complimenteren? Hoe help ik ze om weerbaar te worden? En wat geef ik ze mee waardoor ze sterk in de maatschappij komen te staan? Dat zijn voor mij de belangrijke onderdelen van het docentschap. En zo wil ik ook een inspiratie zijn voor andere docenten.”

Voorzitterschap Docentencongres

Ismail is dagvoorzitter tijdens het jaarlijks Docentencongres dat dit jaar op 25 november plaatsvindt in het Muziekcentrum van de Omroep in Hilversum. Hij geeft tijdens het congres ook een inspiratiesessie over de weg die hij zelf aflegde van leerling naar docent. “Zo’n docentencongres brengt allerlei docenten samen, het verbindt en geeft de mogelijkheid om van elkaar te leren.”

Prachtig beroep

Tegen zijn leerlingen zegt Ismail altijd dat progressie belangrijker is dan een voldoende. Ismail: “Dat niet iedere docent hetzelfde is, begrijpen leerlingen natuurlijk best. Maar hoe beter de relatie tussen leerling en docent, hoe beter het resultaat.” Hij daagt andere docenten graag uit om terug te gaan naar de basis van hun docentschap. “Waarom ben je het onderwijs in gegaan? Als docent kun je leerlingen raken! Ik beloof mijn leerlingen dat als ze doen wat ik meegeef en er 100% voor gaan, ze vertrouwen kunnen hebben in zichzelf en in de toekomst. Docent zijn is een prachtig beroep.”

Deze websites maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven. Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.