Doorstroom

Over doorstroom

De overgang van po naar vo en die van vo naar vervolgonderwijs zijn belangrijke – en kwetsbare – schakelpunten voor leerlingen. Alle kinderen moeten op een passend niveau kunnen starten in het vo. Leerlingen met een kansarme achtergrond worden echter nog te vaak op een te laag niveau ingeschat. Kansengelijkheid is daarbij een aandachtspunt. Voor basisschoolleerlingen die nog niet toe zijn aan de keuze voor een vervolgniveau in het vo, kan 10-14-onderwijs een oplossing bieden.

Om de overgang naar het vervolgonderwijs te versoepelen, kan project- of vakoverstijgend onderwijs worden ingezet met aandacht voor 21e eeuwse vaardigheden. Zo wennen leerlingen aan wat de (beroeps)praktijk later van hen vraagt.

Ook binnen de school is doorstroom belangrijk; hoeveel leerlingen blijven zitten, afstromen of opstromen levert waardevolle informatie op over de onderwijskwaliteit. Daarbij is een heldere visie op zittenblijven en mogelijke alternatieven van belang.

Agenda

Geen agenda items voor dit onderwerp

Deze websites maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven. Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.