‘Een verandering leert je naar jezelf te kijken’

Wat voor leider wil jij hebben? Die vraag liet Karlien Hoenderdos van het Udens College reflecteren op haar eigen leiderschap. “Ik realiseerde me dat ik moet openstaan voor feedback.”

Coachgesprekken

Karlien, muziekdocent en onderwijsontwikkelaar op het Udens College, ging in 2017 de uitdaging aan om één hechte vaksectie te maken van de vakken muziek, ckv, beeldende vorming en ‘zoom’ (over 21e-eeuwse vaardigheden). Haar nieuwe sectiegenoten keken allemaal anders naar deze organisatorische verandering. Daarom besloot ze binnen het project Leerling 2020 mee te doen aan het Veranderkrachttraject. Hierin ontdekte Karlien dat ze vaak op haar collega’s voorloopt. “Vooral de coachgesprekken over mijn missie lieten me inzien waarmee ik bezig ben, hoe ik het aanpak en wat ik beter of anders kan doen.”

“De coachgesprekken lieten me zien wat ik beter of anders kan doen”

Groeien als team

Karlien wist van zichzelf dat zij graag dingen uitzoekt, oplost en doet. “Maar om als team te groeien en een visie te formuleren, moet je juist de samenwerking opzoeken.” Uit eigen ervaring herkende Karlien de behoefte om met méér leraren een team te vormen: zeven jaar lang had zij als muziekdocent slechts één vakcollega gehad. “Maar de collega’s van beeldende vorming hadden die behoefte bijvoorbeeld minder, want zij waren al sterk verbonden.”

Openstaan voor feedback

Door de manier waarop de coach van het Veranderkrachttraject vragen stelde, haalde hij de kern uit de antwoorden van Karlien. “Dat gaf richting. Ik realiseerde me bijvoorbeeld dat ik het belangrijk vind dat mijn leidinggevende openstaat voor feedback. Daardoor werd ik me ervan bewust dat ik zelf ook feedback moet kunnen ontvangen.” Die feedback kwam toen ze de contouren van haar visie op de toekomst van de vaksectie op papier had gezet.

Niet te snel vooruit

Karlien: “Een collega zei dat ik bij wijze van spreken vijf stappen had gezet, terwijl de rest de eerste stap nog moest laten bezinken. Dat was confronterend, maar ook goed. Het stelde me in staat te vragen wat mijn collega’s nodig hebben en welke stappen ze wél kunnen zetten. Tegelijkertijd besefte ik dat ik mijn enthousiasme moet temperen en niet te snel vooruit moet willen.” Karlien vond het waardevol te leren hoe ze kan samenwerken om haar doelen te bereiken. Tijdens het Veranderkrachttraject leerde ze ook dat veranderen tijd kost.

Goede communicatie

Daarnaast merkte ze dat goede communicatie en het gebruik van de juiste taal voorwaarden voor succes zijn. “Je moet helder hebben waar je naartoe wilt en dat goed formuleren. Het kan voor mij wel duidelijk zijn, maar dat betekent niet dat het voor de rest van het team duidelijk is.”

Samen sterker

Een mooi voorbeeld is de organisatie van de Open Dag. In de ‘oude’ situatie hielden de leraren zich daar elk vanuit hun eigen vak mee bezig. Karlien: “Nu hebben we samen laten zien welke creatieve vakken er zijn. Daardoor konden we ons sterker presenteren.”

Uitdagingen

Meer samenwerken levert ook nieuwe uitdagingen op. Leraren hebben meer te bespreken en af te stemmen in dezelfde tijd. Karlien: “Dat moet efficiënter. Sommige leraren geven meerdere creatieve vakken. Als we alle vakken qua administratie en budget hetzelfde organiseren, moeten we meer tijd en ruimte overhouden voor de inhoud.”

“De betrokkenheid geeft energie om door te gaan”

Blijven reflecteren

Voor Karlien persoonlijk is er ook veel veranderd. “Ik heb geleerd dat ik meer van mezelf moet laten zien en met mensen in gesprek moet gaan. Ik moet eraan denken dat ik om feedback blijf vragen. Dat is nog geen automatisme.” Karlien blijft kritisch naar zichzelf kijken en probeert zich regelmatig af te vragen of een andere aanpak beter werkt. Blijven werken aan de ‘teamspirit’ vindt zij belangrijk. “Laatst vroeg een collega of we niet eens met z’n allen iets leuks moeten gaan doen. Dan merk je dat er betrokkenheid is en dat geeft energie om door te gaan.”

Training Ontwikkelkracht

Het Veranderkrachttraject van Leerling 2020 heeft een vervolg gekregen in de training Ontwikkelkracht: voor een duurzame verandering op jouw school. Lees meer over de training en meld je aan.

Fotobijschrift: Karlien Hoenderdos van het Udens College

Wil jij ook jouw veranderkracht vergroten?

Meld je aan

Deze websites maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven. Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.