Werkconferentie ‘Leerling eigenaar leerproces’

Datum: 18 apr
Tijd: 13.30 - 18.00
Locatie: Libanon Lyceum, Mecklenburglaan 49, Rotterdam
Doelgroep: Leraren

Op  donderdag 18 april  is de  werkconferentie Leerling eigenaar leerproces in Rotterdam. Deze conferentie is speciaal voor leraren en teamleiders in het voorgezet onderwijs. Aan het eind van de werkconferentie heb je praktische handvatten waarmee je leerlingen meer eigenaar kunt maken van hun leerproces. Meld je hier aan.   

Het programma 

Het programma start om 13.30 uur en rond 18.00 uur sluiten we af met een maaltijd.  De middag bestaat uit twee workshoprondes en verschillende inspiratiesessies. Ook is er genoeg tijd om kennis en ervaring uit te wisselen met andere leraren, teamleiders en experts.

Keynote Eigenaarschap: richting, ruimte en rugdekking. Door Jannet Maréchal. 
Wanneer is er sprake van eigenaarschap bij leerlingen? Motivatie, verantwoordelijkheid en betrokkenheid zijn belangrijke termen die hieraan verbonden zijn. Het helpt leerlingen bijvoorbeeld als ze weten waarom ze iets leren en bij wie ze terecht kunnen voor begeleiding. Tijdens deze keynote doe je inspiratie op over hoe je leerlingen succesvol eigenaar van hun leerproces kunt maken.

De workshops

Workshop 1: Veranderaanpak binnen de school. Door Jannet Maréchal. 
In deze workshop krijg je handvatten die kunnen helpen om ontwikkeling op jouw school in gang te zetten. Met de routekaart veranderaanpak bespreken en oefenen we wat leraren motiveert om in beweging te komen en welke interventies hierbij zinvol zijn. Nadat je bepaalt waar jouw school zich op de route bevindt, gaan we aan de slag met de rol die jij kunt vervullen bij het in ‘in beweging zetten van de verandering’. Zo zorg je ervoor dat een verandering in jouw school zoveel mogelijk een gezamenlijk proces is.

Workshop 2: ‘Rugdekking’: Vertrouwen en feedback. Door Valentina Devid-Derkse. 
Hoe kan het geven van vertrouwen aan leerlingen hun eigenaarschap vergroten? Wat versta ik als docent eigenlijk onder eigenaarschap? Tijdens deze workshop definieer je jouw definitie van eigenaarschap en ga je oefenen met het geven van effectieve feedback aan leerlingen. Door middel van omdenken gaan we de drempels die jij ervaart bij het geven van vertrouwen en verantwoordelijkheid aan leerlingen verlagen. Na deze workshop heb je handvatten gekregen om feedback aan leerlingen te geven, waardoor jouw leerlingen meer vertrouwen en eigen verantwoordelijkheid ervaren.

Workshop 3: ‘Richtinggeven’: Over het sturen van de leerling door ze te leren leren. Door Inge Verstraete. 
Hoe leert jouw leerling? Welke factoren beïnvloeden het persoonlijke leerproces? Tijdens deze workshop leer je wat wordt verstaan onder leren leren en ga je aan de slag met het ondersteunen van de leerling in zijn leerproces met taal en tools. De leerlingen bij jou in de klas zullen hierdoor meer grip op hun leerproces krijgen.

Worksop 4: ‘Ruimte’: Keuzemogelijkheden en autonomie. Door Alie Kammenga.
Als docent is het zoeken naar een balans tussen het sturen en loslaten van leerlingen. Jouw lespraktijk staat centraal tijdens deze workshop. Je staat stil bij jouw eigen opvattingen over ruimte bieden aan leerlingen, wisselt opvattingen uit met collega’s van andere scholen en gaat aan de slag met didactische werkvormen die je morgen in de les kunt toepassen.

Voor wie

Leraren en teamleiders.

De kosten 

De deelnemersbijdrage is € 40,- Dit bedrag is exclusief administratiekosten.

Wil jij erbij zijn?

Meld je aan

Deze websites maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven. Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.