WERKCONFERENTIE FORMATIEF HANDELEN

Datum: 13 feb
Tijd: 14.00 - 18.00 uur
Locatie: Stanislascollege, Rijswijk
Doelgroep: Leraren Teamleiders

Wil je meer leren over jouw eigen formatief handelen in de klas, of over het toepassen van formatieve evaluatie? Of ben je zoekende naar manieren om formatief handelen meer jouw school in te krijgen? Kom naar de werkconferentie Formatief handelen op 13 februari. Meld je aan.

HET PROGRAMMA

Het programma start om 14:00 uur en rond 18:00 uur sluiten we af met een maaltijd. Tijdens deze werkconferentie krijg je in twee workshoprondes praktische handvatten aangereikt om formatief handelen toe te passen in je lessen, het curriculum of in je schoolorganisatie. Zo is er voor ieders praktijk een passende workshop.  

Na het volgen van twee inhoudelijke workshops, is er een derde ronde. In deze ronde maak je aan de hand van de inzichten die je hebt opgedaan vervolgstappen gericht op jouw onderwijspraktijk. Hierna heb je, door begeleiding van een expert, een concreet plan dat je de school in kan brengen.

WORKSHOPS

Je kan je aanmelden voor twee workshops. Hieronder zie je uit welke workshops je kunt kiezen.

Workshop 1: Een didactisch repertoire van formatief leren. Door Michel van Ast.
Formatief handelen, dat klinkt misschien nogal ingewikkeld. Maar het is beslist geen ‘rocket science’. Zeer waarschijnlijk heb je onbewust al een breed didactisch repertoire dat je onder die noemer zou kunnen vatten. Deze workshop is erop gericht om je daarvan bewust te maken, zodat je dat repertoire effectiever kunt inzetten. Daarnaast neem je een aantal concrete werkvormen mee naar huis die je morgen in je eigen onderwijs kunt inzetten.
Wat ga je doen?
Je gaat aan de slag met drie voorbeelden van formatief handelen die je morgen in je eigen les kan toepassen.
Voor wie?
Deze workshop is geschikt voor leraren die formatief handelen effectiever willen inzetten.

Workshop 2: Rubrics als instrument voor formatief handelen. Door Henk Orsel.
Nakijken, leerlingen beoordelen en  feedback geven zijn ingewikkelde processen. Hoe zorg je dat je als leraar duidelijk maakt aan leerlingen wat ze moeten kunnen, en organiseer je het ook nog eens zo dat dit tot goede feedback leidt? Rubrics zijn daarbij een oplossing, wanneer deze goed ingezet worden.
Wat ga je doen?
Tijdens de workshop ga je actief ontdekken hoe je rubrics kunt toepassen in jouw lessen.
Voor wie?
Deze workshop is geschikt voor leraren die meer willen leren op het gebied van rubrics. 

Workshop 3: Het curriculum formatief inrichten. Door Wessel Peeters.
Op welke manier kun je als docent je lessen en curriculum zo inrichten dat er meer ruimte is voor formatief werken? Je leert het tijdens deze workshop.
Wat ga je doen?
Tijdens deze workshop leer je aan de hand van een praktijkvoorbeeld hoe je een curriculum kan ontwerpen vanuit kerndoelen, wat de rol van de leerling en de leraar is en hoe een alternatieve studieplanner daarbij kan helpen. Deze inzichten ga je vertalen naar je eigen lessen, bijvoorbeeld door een deel van het curriculum te herontwerpen.
Voor wie?
Deze workshop is geschikt voor leraren die al bezig zijn met formatief werken en ook hun team hierbij willen betrekken.

Workshop 4: Samen werken aan een formatieve cultuur. Door Valentina Devid-Derkse.
Hoe ga je van een schoolcultuur van zweten, weten en vergeten naar een cultuur van meten, weten en nooit meer vergeten? Tijdens deze workshop ga je dieper in op  hoe  je formatief handelen succesvol kan implementeren op school en welke veranderkundige stappen daarbij belangrijk zijn.
Wat ga je doen?
Je krijgt tips en concrete handvatten aangereikt hoe jij op jouw school formatief handelen verder kan inbedden. Vragen zoals: ‘hoe krijg je je collega’s of je organisatie mee en wat is jouw stip aan de horizon’ zullen centraal staan in deze workshop.
Voor wie?
Deze workshop is geschikt voor leraren/teamleiders die al bezig zijn met formatief handelen en ook hun team hierbij willen betrekken.

DE KOSTEN

De deelnemersbijdrage is € 40,-.
Tip: zet hiervoor je persoonlijk bijscholingsbudget in.

AANMELDEN

Meld je vóór 11 februari 2020 aan voor deze werkconferentie over formatief handelen.  

VRAGEN?

Heb je vragen over de inhoud of het programma van Voortgezet Leren? Stuur dan een e-mail naar info@voortgezetleren.nl of bel 030 232 48 80. 

ERVARING VAN DEELNEMERS

 “We konden echt praktisch aan het werk. Ik heb met een collega samen echt wat dingen op papier kunnen zetten voor onze school” 

“Tijdens de laatste ronde kon ik de opbrengsten van de middag concretiseren voor mijn school”  

GEÏNTERESSEERD?

Meld je aan

Deze websites maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven. Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.